Jsme tu proto, abychom si vzájemně lépe rozuměli.

7 tipů, jak si porozumět s člověkem s mentálním handicapem
💡 Tipy, které vám mohou pomoci při komunikaci s člověkem s mentálním handicapem. Nejenom mluvit, ale vzájemně si porozumět.
1
💬 POUŽÍVEJTE JEDNODUCHÝ A SROZUMITELNÝ JAZYK
- Komunikujte s jednoduchými a jasnými větami. Zbytečně nekomplikujte věty a vyhněte se složitým frázím nebo dvojsmyslům.
- Dospělému člověku vždy vykáme, pokud se na tykání nedohodneme.
- Představte se s podáním ruky, zjistěte jeho/její jméno.
- Oslovujeme jej paní/pane, případně jménem, pokud jej známe.
- Ověříme si, zda nás dobře slyší a vidí, zjistíte tak jestli je potřeba další komunikaci přizpůsobit i případnému smyslovému handicapu.
- Mluvte pomalu, srozumitelně a v krátkých větách.
2
🌹 BUĎTE TRPĚLIVÍ
- V rozhovoru nespěchejte, přizpůsobte se tempu, postupujte pomalu a po jednotlivých krocích. Dejte jí/mu dostatek času na to, aby porozuměl/a otázkám a mohl/a na ně odpovědět.
- Ověřujte si průběžně, že rozumí tomu, co říkáme, a chápe to.
- Počkejte na odpověď, neodpovídejte za něj/ni.
3
📌 BUĎTE SOUSTŘEDĚNÍ
- Při komunikaci s osobou s mentálním handicapem se snažte být plně přítomní a soustředění.
- Držte se tématu. Zaměřte se na jednu myšlenku a neodbočujte v rozhovoru jinam, dokud nedostanete odpověď. To pomůže udržet komunikaci srozumitelnou a strukturovanou.
- Používejte konkrétní, jednoduché a stručné údaje/slova, nezahlcujme složitými informacemi.
- Vyhněte se zobecňování a abstrakcím (dávno, před tím apod.)
4
👍 POSKYTUJTE POZITIVNÍ ZPĚTNOU VAZBU
- Chvála a povzbuzení jsou důležité pro budování důvěry a sebedůvěry u člověka s mentálním handicapem.
- Oceňte jejich úsilí a pokuste se najít způsoby, jak je povzbudit k dalšímu rozvoji komunikačních dovedností.
5
👀 POUŽÍVEJTE NONVERBÁLNÍ KOMUNIKACI
- Nezapomínejte na signály, jako je oční kontakt, gesta a tělesná poloha. Tyto prvky mohou pomoci vyjádřit porozumění a empatickou reakci.
- Používejte vizuální pomůcky: obrázky, fotografie nebo symboly mohou pomoci při komunikaci a porozumění. Můžete je použít například při představování různých možností.
- Čím můžeme ještě podpořit komunikaci s lidmi s mentálním handicapem:
používání vizuálních pomůcek (prezentace, filmy, fotky, symboly, ilustrace)
psaný text upravený metodou “snadného čtení”
6
🤝 RESPEKTUJTE INDIVIDUÁLNÍ POTŘEBY
Každý člověk je jedinečný, a proto je důležité respektovat jeho individuální potřeby a preferované způsoby komunikace.
- Nezapomeňte se ptát, jakým způsobem by daný člověk chtěl komunikovat.
- Zajímejte se o jejich zájmy – zkuste se dozvědět více o zájmech a oblíbených aktivitách člověka s mentálním handicapem. Tímto způsobem můžete navázat spojení a vytvořit příjemné prostředí pro komunikaci.
7
⚖️ BERTE KAŽDÉHO JAKO ROVNOCENNÉHO PARTNERA
- Uznávejte hodnotu lidí s mentálním handicapem a berte je jako rovnocenné partnery při komunikaci.
- Umožněte jim vyjádřit své myšlenky a názory a respektujte jejich přístup ke komunikaci.
- V první řadě mluvte s člověkem, s jeho doprovodem (tlumočníkem) až v druhé řadě.
- Pamatujte, že každý člověk s mentálním handicapem je jiný a může preferovat různé způsoby komunikace. Je důležité naslouchat a přizpůsobit se potřebám a schopnostem dané osoby.
Abychom si lépe rozuměli: Příběhy lidí s mentálním handicapem
Cesta k sobě i k ostatním Jiřího zná v městečku, kde bydlí, každý. Malý muž s velkým srdcem a ohromnou...
Skutečná výzva: každodenní život Pavel je mladý muž s poruchou autistického spektra, který žije ve středně...
Cesta k nezávislosti Martina se narodila jako jedináček rodičům po dlouhých letech snah o dítě a několika...
Share this:
- Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
- Click to share on X (Opens in new window) X
- Click to share on Threads (Opens in new window) Threads
- Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
- Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
- Click to print (Opens in new window) Print



Martina Sehnalová působí jako sociální pracovnice se zaměřením na podporu neformálně pečujících osob. Je absolventkou magisterského studia Sociální pedagogiky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a ve své práci se specializuje na individuální přístup a odborné poradenství. Ve spolupráci s multidisciplinárním týmem odborníků pomáhá klientům zorientovat se v dostupných službách a nabízí podporu šitou na míru jejich potřebám.
Barbora Zůbková působí jako sociální pracovnice a specializuje se na pomoc lidem v složitých životních situacích. Je absolventkou magisterského studia sociální pedagogiky na UTB ve Zlíně a má bohaté zkušenosti z pozic na městském úřadě v Hodoníně na oddělení sociálně-právní ochrany dětí a jako soudní tajemnice na Okresním soudu v Hodoníně. V rámci své praxe úspěšně složila zkoušku zvláštní odborné způsobilosti a kontinuálně se vzdělává pro zvyšování své odbornosti. Ke každému případu přistupuje individuálně a s rodinou či jednotlivcem udržuje kontakt po celou dobu spolupráce.
Kamila Černochová působí jako praktik péče a specializuje se na praktické poradenství v péči o seniory, hendikepované a imobilní klienty. Je absolventkou Církevní střední odborné školy Bojkovice v oboru sociální pečovatelství. Ve své práci se zaměřuje na podporu soběstačnosti, nácvik každodenních činností a pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, včetně praktických ukázek využití kompenzačních pomůcek.
Johana Novotná působí v Educante jako sociální pracovnice, kde pomáhá klientům zvládat obtížné životní situace a ulehčuje péči o děti či seniory. Má vystudované magisterské studium oboru Sociální pedagogika a poradenství na Masarykově univerzitě v Brně a je absolventkou školení Komunikace a řešení krizových situací s klienty a kurzu Základy krizové intervence. V rámci své práce se věnuje evidenci zájemců o služby, mapování potřeb rodin a pečujících a provází klienty celým procesem spolupráce od úvodního setkání až po její ukončení.
Lenka Trnková působí jako osobní asistentka specializující se na péči o děti s handicapem v jejich domácím prostředí. Je absolventkou středního odborného vzdělání s maturitou a má bohaté zkušenosti z oblasti péče - absolvovala kurz asistenta v MŠ, kurz první pomoci a získala cennou praxi během stáže v denním stacionáři pro handicapované ve Zlíně a při péči o nedonošené novorozence v brněnské nemocnici. Ve své práci zajišťuje komplexní péči zahrnující hygienu, stravování, vzdělávací aktivity i trávení volného času s klientem. S empatií a vlídností přistupuje ke své práci, která ji naplňuje především proto, že může ulevit pečujícím osobám v jejich náročné každodenní péči.
Ludmila Kloudová působí jako praktik péče se zaměřením na komplexní podporu klientů prostřednictvím bazální stimulace, cvičení a tréninku paměti. Ve své práci klade důraz na citlivý individuální přístup, který respektuje tělesné, duševní i duchovní potřeby každého klienta. S velkou trpělivostí vytváří bezpečné prostředí, ve kterém klienti mohou svobodně vyjádřit své potřeby a přání, a pomáhá jim v jejich naplňování.
Petra Sedláčková působí v organizaci jako koordinátorka a office managerka, kde se věnuje personální agendě a zajišťuje plynulý chod organizace včetně komunikace s externími spolupracovníky. Její profesní dráha začala v reklamní a PR agentuře, kde získala cenné zkušenosti v oblasti koordinace a back office. Ačkoliv její vzdělání ze strojní průmyslovky a knihovnické VOŠ původně směřovalo jinam, našla své uplatnění v pozicích, kde může využít svůj organizační talent a smysl pro pestrou práci.